دكترسيامك بيدل پژوهشگر ايراني در انستيتو ملي بهداشت عمومي فنلاند با ارائه نتايج تحقيقات خود اعلام كرد كه نوشيدن قهوه به طور روزانه ميتواند خطر ابتلا به ديابت را كاهش دهد.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، دكتر سيامك بيدل در اين تحقيقات رابطه مستقيم بين مصرف قهوه و كاهش خطر ابتلا به بيماري ديابت را پس از آزمايش روي حدود 60 هزار شركت كننده كشف كرده است.
دكتر بيدل خاطرنشان كرد كه نوشيدن قهوه نقش موثري در كاهش خطر ابتلا به ديابت نوع دوم در بين افراد چاق و نيز افرادي كه الكل مصرف ميكنند، دارد.
وي هنوز در تلاش است دريابد كه چه نوع مواد شيميايي در قهوه وجود دارد كه اين نقش مهم را ايفا ميكند.
آمارها نشان ميدهد كه در كشور فنلاند، نيم ميليون نفر به بيماري ديابت مبتلا هستند و اين كشور حدود 3/5 ميليون جمعيت دارد. بعلاوه مردم فنلاند يكي از طرفداران مهم قهوه هستند.
گفتني است، دكتر بيدل اين تحقيق را به عنوان پايان نامه دكتراي خود ارائه كرده است.
وي همچنين مطالعات خود را در انستيتو ملي بهداشت عمومي وابسته به دپارتمان ارتقاي سلامت و پيشگيري از بيماريهاي عفوني بخش ديابت در دانشگاه هلسينكي انجام داده است.
اين در حالي است كه در پژوهش ديگري كه هم زمان با تحقيق دكتر بيدل منتشر شده نشان داده شد: مصرف طولاني مدت قهوه در افزايش خطر مرگ و مير نقشي ندارد.
اين پژوهش نشان داد: مصرف قهوه براي مدت زياد خطر مرگ زود هنگام يا افزايش احتمال مرگ و مير ناشي از بيماري قلبي را در پي ندارد.
در پژوهشهاي قبلي تصوير مركبي از تاثيرات اين نوشيدني روي سلامت افراد ارائه شده به طوري كه برخي نشان دهنده مزايا و برخي ديگر نشان دهنده مضرات قهوه بوده اند.
در اين پژوهش كه از سوي محققان دانشگاه اوتونوما دي مادريد در اسپانيا صورت گرفته 84 هزار و 214 هزار زن آمريكايي از سال 1980 تا 2004 و 41 هزار و 736 مرد آمريكايي از سال 1986 تا سال 2004 مورد مطالعه و آزمايش قرار گرفتند.
اين پژوهشگران دريافتند كه نوشيدن قهوه به طور منظم – حتي تا شش فنجان در روز – ارتباطي با افزايش خطر مرگ زود هنگام در شركت كنندگان ميانسال ندارد.
بلكه حتي مشخص شد در واقع در بين افرادي كه قهوه مينوشند، بويژه زنان، نرخ مرگ و مير ناشي از بيماريهاي قلبي به ميزان اندكي كاهش پيدا ميكند.
هم چنين در اين پژوهش بين مصرف قهوه و خطر مرگ ناشي از سرطان نيز رابطهاي پيدا نشد.
اين تحقيقات نشان داد: خطر مرگ ناشي از بيماري قلبي در زناني كه در طول روز دو تا سه فنجان قهوه كافئين دار مينوشند، 25 درصد كمتر از زناني است كه قهوه مصرف نميكنند.
گفتني است، افراد شركت كننده در اين پژوهش زمان ورود به پروژه تحقيقاتي هيچ سابقه پزشكي ابتلا به بيماريهاي قلبي – عروقي يا سرطان نداشتند.
زنان شركت كننده پرستار و مردان شركت كننده پزشك، دندانپزشك و يا جزو ديگر متخصصان بهداشتي بودهاند.
برخي از پژوهشها نشان داده است كه قهوه منبع غني از آنتي اكسيدانهاست. اين مواد در حفاظت از بدن در برابر مولكولهاي راديكال آزاد كه ويژگي بيماري زايي و سرطان زايي دارند، نقش مهمي ايفا ميكنند.
انتهاي پيام